Wednesday, April 15, 2009

SIAPA YG BOLEH DI PERCAYAI.......MASA KINI

Kalau dulunya kita hidup macam makin meninggkat ketahap yang lebih baik.sehari demi sehari kita nampak makin gah.kemodenan makin terserlah .tapi hari ni bila kemodenan itu berada di depan kita bermacam perkara timbul .berbagai perkara yang pelik itu menjadi ancaman malah menggugat kehidupan keharmonian kita kebebasan kita makin kurang.sebelum sampai era kemodenan kita sering mengigau untuk medapatkannya,tetapi hari ni nak gi makan kat warung pun takut dengan tahap kebersihan kedai tersebut.halal tak sembelihannya.maklumlah didada akhbar terpampang cerita ayam tak disembelih dengan betul ikut syarak.malah bagi kita yang hidup di kampung bila keluar kebandar besar nak makan juga kat restoran besar sesekali.tapi malangnya kedai orang kafir pun ada ayat al-Quran terpampang .....megelirukan.
Kalau dalam perjalanan menggunakan kenderaan kena isi minyak,dah tu kekadang terlelap mata bila buka mata dah singgah di petrol pam.sekali tengok macam ada kat negara luar la pulak.gagah nya sikit dia cakap melayu tebalik.la pakistan/Bangla rupanya.
Bila malam tiba terasa nak gi bejalan-jalan nak tengok keindahan bandar ....la lain pulak yang nampak bang pok.kak cur bersepah pakat tunjuk baik tegur kita .ish ...macam mana ni.
Balik dengan kelesuan nak singgah masjid ,nak sholat subuh alangkah terkejutnya .....ingatkan suara hantu ke ..menagis mengilai rupanya suara orang sedang bernyanyi karaoke.itulah kemodenan kot. tapi satu lagi kalau dulu orang pakat cari dukun,bomoh ,Doktor nak tanya macam mana nak dapatkan zuriat baik lelaki maupun perempuan.tapi hari ni tak payah buat itu semua kita cuma perlu rajin jalan kat tempat sunyi macam hentian bas,teksi ,komplek beli belah tangga masjid tong sampah .jika nak jadi habuan kita jumpa la ,anak lelaki maupun pompuan berbagai bangsa tersorok kat situ.
Dari apa yang aku cakap kat sini .aku dah mula sedar jangan lah kita lupa kemodenan itu merupakan satu cabaran yang besar kepada kita terutama rakyat Malaysia yang baru mengecapinya.
Macam mana lah pemerintah nak buat .....untuk menagani masalah ini. sebagai pemimpin kena lah bersungguh -sungguh memberi penerangan tentang hukum Halal Haram dan benda yuang boleh dibuat di dalam negara yang berbilang kaum ini. Kebanyakan pendatang yang berhijrah mencari sesuap nasi di negera kita ini menghadiahkan genjala sosial yang kurang sihat kepada kita sebagai tuan rumah..........
Tak lain dan tak bukan maka marilah kita sama sama mencurah idea kepada anak jenerasi kita akan datang agar negara kita yang kita bakal wariskan kepada mereka.jangan hancur.....dah la..

No comments: