Monday, November 29, 2010

SALAH FAHAM DENGAN AJARAN SEBENAR

keamanan dalam firman Allah S.W.T.yang bermaksud:

Tidaklah Aku utuskan engkau wahai Muhammad melainkan menjadi rahmat kepada seluruh alam.

(al-Anbia’ : 107)

Jika ada umat Islam yang menyeru ke arah perpaduan ia akan dituduh berkepentingan politik. Hasilnya apa sahaja langkah yang diwujudkan untuk perpaduan sering dipandang remeh dan persenda-sendakan.
Dengan itu muncullah dewasa ini golongan yang kurang berhikmah dalam melaksanakan beberapa pendekatan untuk kepentingan umat Islam.
 Sebagai contoh, jihad bagi mereka adalah menghalalkan darah sesama umat Islam yang tidak sealiran dengan mereka. Sedangkan jihad menurut yang difahami oleh Islam mempunyai kepelbagaian sudut dan tujuan, mengikut suasana dan keperluan semasa
Maka kita sebagai umat Islam yang masih dapat menilai “antara kaca dengan permata” tentu tidak mahu melihat keadaan ini wujud.
Ajaran yang dibawa oleh Rasulullah diselewengkankan yang hasilnya umatnya akan dihina dan lebih malang lagi agama Islam akan dipinggirkan daripada arus globalisasi dunia.
 Sedangkan umat Islamlah yang sepatutnya menjadi juara keamanan dan kemakmuran.
Pertelagahan yang berlaku sesama umat Islam turut mengundang musuh-musuh Islam untuk mengambil kesempatan “menangguk di air keruh”. Islam (agama yang semestinya dilihat mengajak kepada keamanan) dilihat di kacamata musuh sebagai agama yang membawa kepada kemunduran, dan kerosakan dan perpecahan. Justeru melalui perpecahan yang ada pada umat Islam lalu diambil kesempatan oleh musuh untuk menikam secara berdepan. Demikianlah perkiraan dan perancangan mereka.

No comments: