Saturday, December 11, 2010

Apakah kita tahu tentang Muharram

Pandangan saya setelah membaca buku2 ,Muharram adalah bulan pertama dalam kalendar Islam, Hari ini mengandungi pelbagai hikmah dan kelebihan dalam Islam.Oleh itu amatlah wajar umat Islam menghayati kedatangan hari yang disifatkan sebagai antara hari mulia oleh Islam. Dalam Hadith di riwayatkan Abu Al-Laits As samarqandi bahawa ibnu Abbas berkata bahawa Rasulullah S.A.W bersabda bermaksud: sesiapa yang berpuasa pada hari Asyura iaitu pada 10 muharram,maka Allah akan memberi ganjaran pahala kepadanya seumpama 10.000 Malaikat.
Awal Muharram ialah penetapan tahun hijrah bagi umat Islam bermula pada masa Khalifah Umar Al-khatab berkuasa iaitu pada tahun 13 hijrah hingga 23 hijrah bersamaan 634-644 M .

Paling afdal berpuasa selepas bulan ramadhan ialah berpuasa dalam bulan muharram. Paling afdal selepas sholat fardu ialah sholat qiamullail.
Allah telah menjadikan di dalam setahun dua belas bulan, empat daripadanya diharamkan berperang iaitu Zulkaedah, Zulhijjah, Muharram dan Rejab.
Rasullullah bersabda yang bermaksud al-fajar (demi fajar) maksudnya ialah bulan Muharram iaitu fajar bagi tahun itu.
Puasa asyura adalah kifarah bagi setahun dan puasa di hari arafah ialah kifarah bagi dua tahun.
Siapa yang memberi kelapangan kepada ahli keluarganya pada hari asyura, nescaya allah meluaskan rezekinya pada seluruh tahun itu.
Laut merah terbelah dua untuk menyelamatkan Nabi Musa bersama pengikutnya dari ancaman tentera Firaun.
Hari pertama Allah mencipta alam dan menurunkan rahmat.

1 comment:

Unknown said...

Salam Madu Gunung ...

Minta izin linkkan bersama blog sauadar bersama blog kami. Wasalam.

Salam Perjuangan